Darko Kelemen, ravnatelj lipičke bolnice
(FOTO: compas.com.hr)
U prvih devet mjeseci 2020. godine izvršeni opseg usluga prema HZZO-u manji je za 17% u odnosu na ugovoreno za prvih devet mjeseci ove godine, a broj noćenja zdravstvenih turista smanjen je za više od 40% u odnosu na isto razdoblje 2019. godine. Do kraja godine očekujemo da prema HZZO-u budemo u minusu s 12% prema ugovorenom, a opseg usluga zdravstvenog turizma da bude na razini oko 55-60% prema prethodnoj, 2019. godini.
Financijski rezultat
U skladu s time neupitno je da na kraju godine oko 15% redovnih rashoda (bez kapitalnih investicija) neće biti pokriveno prihodima. Na taj gubitak utječe:
- dug prema HZZO-u s neostvarenim prihodom od dopunskog osiguranja (znači oko 1,5 mjesec)
- neostvareni tržišni prihod (manji za 40-50%)
- povećani izdaci za zaposlene
- povećani izdaci za zaštitna sredstva.
Ako prihvatimo da ćemo dug prema HZZO-u nadoknaditi tijekom 2021., gubitak zbog povećanih troškova i neostvarenog tržišnog prihoda u odnosu na plan i na 2019. nenadoknadiv je bez pomoći izvana, prvenstveno iz Fonda solidarnosti Europske unije.
Vrsta i opseg usluga koje Toplice Lipik vrše u uvjetima pandemije… Kakav je omjer između HZZO pacijenata i privatnih gostiju? Odakle oni dolaze?
Reaktivacijom zdravstvenog sustava mi smo se vrlo brzo, početkom lipnja otvorili i počeli raditi u cjelokupnom dijapazonu naše djelatnosti, maksimalno povećali broj HZZO pacijenata na stacionarnom i ambulantnom liječenju, intenzivno počeli nadoknađivati minuse s lista čekanja, otvorili se zdravstvenim turistima, nastavili s uslugama bazena, masaže, aktivirali marketinške akcije kroz vikend i tjedne popuste, počeli s primanjem grupa. Sve to pod stalnom prijetnjom koronavirusa za pacijente, radnike ili učenike na praksi, obvezom pridržavanja epidemioloških mjera i s tim vezanih ograničenja u broju pacijenata, u distanci, uz covid testove, uz smanjenje kapaciteta restorana ili terapijskih jedinica, uz svakodnevne promjene i prilagodbe zbog odustajanja ili pak upisa novih gostiju. I dalje nemamo Veteranski centar, manji je broj privatnih korisnika, ali ih ima i dolaze i dalje sa svih strana, od Pule, Rijeke, Zadra, do Osijeka, Vinkovaca. Do sad smo imali dvije grupe, očekujemo još dvije ili tri. Još uvijek primamo učenike medicinske škole na praksu.
Kakva je situacija s koronavirusom? Je li bilo oboljelih pacijenata ili zaposlenika? Koliko je zaposlenika bilo u samoizolaciji?
Tijekom epidemije, kod dvije pacijentice je bio pozitivan test, ali tek nakon što su otišle iz Bolnice, bez posljedica po radnike ili druge pacijente.
Do danas niti jedan radnik nije bio pozitivan, osim jedne liječnice na specijalizaciji u Zagrebu. U srpnju smo imali 24 radnika u samoizolaciji od 14 dana, te do sad 6 slučajeva sumnje u pozitivne pacijente, na sreću svaki put bez zaraze.
Zamjenik ravnatelja i pomoćnica za kvalitetu, kontinuirano dotjeruju naše protokole trenutnoj situaciji, poduzimaju se sve mjere sigurnosti. Stalno balansiramo kako bismo pronašli optimum između potrebe za sigurnosti i potrebe da što više radimo i smanjimo gubitke i štetu. To stvara velik pritisak i stalno preispitivanje jesmo li učinili najbolje. Svjesni smo da nema tih mjera koje mogu spriječiti kontakt, time i mogućnost zaraze, ali raditi i liječiti moramo, u ovakvim nenormalnim uvjetima Bolnica je puna, preko 200 bolničkih pacijenata nalazi se na liječenju, gotovo isto toliko ambulantnih. Zato svaka čast svim našim radnicima, posebno zdravstvenom osoblju koje je fantastično.
Naime, u javnosti prevladava mišljenje da smo mi državna ustanova i da nam je osigurana plaća i podmirenje troškova, no to je potpuna zabluda. Mi isključivo ovisimo o prihodu ostvarenom od naših usluga prodanih HZZO-u ili na tržištu te nešto pomoći iz decentraliziranih sredstava. Plaću i sve obveze podmirujemo iz tog prihoda. Nitko nam ništa ne poklanja, sve moramo zaraditi.
Koji je broj zaposlenih u Toplicama Lipik? Je li bilo otpuštanja? Ima li potrebe za novim zapošljavanjima? Kakva je kadrovska slika Bolnice?
Poslovanje pod epidemiološkim okolnostima je složenije i zahtjevnije. Unatoč svemu, nismo otpustili niti jednog radnika, štoviše dodatno smo zapošljavali - kuhara, nosača, medicinsku sestru/tehničara, sve na naš teret. Nije nam, kao drugima, priznat pad prihoda, zadržavanje radnika, nismo beneficirani osim kroz avans od HZZO-a. U ovom trenutku imamo 210 radnika u radnom odnosu na određeno ili neodređeno vrijeme.
Za kraj, što nam možete reći o dosadašnjim, ali i aktualnim investicijama?
Kroz desetak proteklih godina jako puno smo investirali u razvoj Toplica. Iz vlastitih i decentraliziranih sredstava ove godine proširujemo Kamene kupke odnosno restoran, popravili smo stanje u 6 soba u Fontani. Akumulirali smo solidan kapital namijenjen kapitalnim investicijama u ovoj i sljedećim godinama (obnova perivoja i rekonstrukcija Narodnih kupki). Sve ovo košta preko 32 milijuna kuna.
Sad nas je ta naša štednja, taj kapital spasio i omogućio uredno podmirivanje svih obveza, prema radnicima, dobavljačima, državi. Ponosni smo da je tako, da ne participiramo u dugu hrvatskih bolnica.
Nažalost, „štednju“ smo potrošili i nećemo moći iz vlastitih sredstava participirati u tim ključnim projektima, nadamo se sredstva realizirati ili od MIZ-a, decentraliziranih sredstava ili iz drugih izvora, radi se o 4,5 milijuna kuna, dok iz EU sredstava očekujemo 22,5 milijuna kuna.
Unatoč svemu, optimisti smo, veselimo se svakom uspješnom danu i vjerujemo da ćemo u proljeće raditi u normalnim uvjetima, osim što ćemo imati novosagrađenu terasu/restoran te zahuktale radove na Narodnim kupkama i perivoju.
izvor: www.compas.com.hr