Računi, čuvanje, arhiv
(FOTO: zgradonačelnik.hr)
Čuvanje računa moglo bi nekome doslovno spasiti živce i novce, a trebali bi ih svi imati dok ne nastupi zastara. Ipak, uvijek postoji "Ali".
Kako donosi zgradonačelnik.hr, mnogi se nađu u situaciji da su platili račun, a svejedno dobili ovrhu, a odrezak od računa odavno su bacili. Evo nekoliko savjeta koji mogu spasiti stvar.
Ako koristite internet ili mobilno bankarstvo, lako možete u izvodima plaćanja pronaći taj konkretan račun koji (ni)ste platili. No, treba znati i kada ste ga platili, zar ne? Stoga preporučujemo da, bez obzira plaćate li internet ili mobilnim bankarstvom, na uplatnice koje ste dobili napišete datum kada ste platili i to spremite u svoj fascikl s računima (da, dobro je imati taj fascikl).
Mobilno bankarstvo
Prilikom plaćanja mobilnim bankarstvom, uplatnice imaju barkodove koje je dovoljno (kroz aplikaciju) skenirati i već je kreiran nalog za plaćanje. Svakako preporučujemo da provjerite sve brojeve u nalogu i na uplatnici, čisto da nije došlo do neke pogreške (one su uvijek moguće).
Internet bankarstvo
Kada plaćate internet bankarstvom, možete izraditi predložak u kojemu unaprijed upišete sve potrebne parametre (IBAN tvrtke kojoj plaćate, model plaćanja, poziv na broj, opis i tako dalje). Naravno, u tom slučaju pazite koje brojeve upisujete prilikom plaćanja (da budu isti kao na uplatnici) da ne biste napravili krivu uplatu jer tada tvrtka kojoj plaćate račun neće dobro proknjižiti taj plaćeni račun i postoji vjerojatnost da će se knjižiti kao neplaćeni. A to će onda dovesti do opomene i daljnje procedure prisilne naplate.
Šalter plaćanje
Ako svoje režije plaćate na ʼšalteruʼ, bilo banke, pošte ili Fine (gdje možete plaćati povoljnije ili bez naknade za račune velikog broja komunalnih i drugih tvrtki), tada zapravo djelatnik sve odrađuje za vas, a vi samo (za svaki slučaj) provjerite ʼštimaju li sve brojkeʼ.
Greške se obično događaju zbog krivo utipkanog broja u modelu plaćanja i poziv na broj pa onda tvrtke ne proknjiže uplatu i eto problema.
Ponekad se račun zametne ili zaboravi. Ako nemate dokaz da se platili, račun morate podmirit.
Evo popisa koje račune treba čuvati godinu dana: isporučena električna energija, isporučena toplinska energija, plin, voda, dimnjačarske usluge, telefon i internet mobitel, održavanje čistoće, isporuka, odnosno usluga obavljena za potrebe kućanstva, radiopostaje i radiotelevizijske postaje za uporabu radioprijamnika i televizijskog prijamnika, pošta, telegraf i telefon za uporabu telefona i poštanskih pretinaca te druge njihove tražbine koje se naplaćuju u tromjesečnim ili kraćim rokovima, pretplata na povremene tiskovine, računajući od isteka vremena za koje je tiskovina naručena.
Neke račune treba čuvati tri godine i to: komunalna naknada, pričuva, grobna naknada, dopunsko zdravstveno osiguranje, najamnina, naknada štete.
Čak deset godina čuvaju se računi za obvezu nastala pravomoćnom sudskom odlukom ili odlukom drugog nadležnog tijela . Detaljan popis koliko što treba čuvati možete vidjeti na originalnom članku OVDJE.
Ima i ali: financijski stručnjaci i savjetnicu kažu da bi račune trebalo čuvati i dulje od ovih rokova jer tvrtke mogu pokrenuti ovrhu unutar ovih rokova, a rješenje odnosno prijedlog za ovrhu može stići i kasnije. I eto problema. Ako nemate račun kojim bi dolazili da ste platili, ne možete se pozvati na zastaru.
Zato je najbolji savjet čuvati sve deset godina dok ne zastupi zastaraa na ovrhu.
izvor: zgradonačelnik.hr