15.10.2023. | 16:27
Redakcija 034
Pregleda: 8936
FOTO: 034 portal
„Gdje god ima europskog novca, postoje pokušaji da se s tim sredstvima manipulira i da se troši mimo zakona”, rekao je svojedobno predsjednik Hrvatskog sabora Gordan Jandroković. Upravo Jandrokovićeva rečenica mogla bi poslužiti kao lajtmotiv današnjeg ekskluziva, a u kojem otkrivamo kako je kran plaćen novcem Europske unije, ali i Grada Požege, koji je trebao biti namijenjen samo za rekonstrukciju Muzeja, korišten i na stambeno-poslovnoj zgradi poduzetnika, ali i vrlo bliskog prijatelja gradonačelnika Požege, dr. sc. Željka Glavića (HDZ).
Požeške bolte jedan su od najznačajnijih financijskih projekata Grada Požege, ukupne vrijednosti 41.116.574,93 kn, pri čemu bespovratna sredstva iz europskih fondova iznose 33.499.999,97 kn. Partneri na projektu su Gradski muzej Požega i Turistička Zajednica Grada Požege, a projektom je zamišljeno objedinjavanje kulturno-povijesnih, društvenih, enoloških, gastronomskih, prirodnih i ostalih turističkih potencijala te unapređivanje njihove kvalitete, kao i brendiranje turističkih potencijala. Primaran naglasak je na unapređenju osnovne infrastrukture i postavljanje stalnog postava Gradskog muzeja Požega koji predstavlja centralno mjesto promocije kulturno-povijesne baštine grada.
Gradski muzej Požega osnovan je u prosincu 1924 godine zaslugom povjesničara i istaknutog Požežanina, svojedobno i gradonačelnika, Julija Kempfa i jedan je od najstarijih muzeja na prostoru istočne Hrvatske, a trenutno se u njemu nalazi više od 30 tisuća predmeta. Po svom tipu, Gradski muzej je zavičajni i kompleksni. Pet odjela (Arheološki, Povijesni, Povijesno-umjetnički s galerijom, Etnološki i Prirodoslovni) skrbe za oko 30-tak tisuća predmeta. U muzeju djeluju još Pedagoški, Dokumentacijski odjel, Muzejska knjižnica te Odjel za opće i tehničke poslove.
Muzej uskoro slavi 100 godina od osnivanja, a problemima nema kraja
Iduće godine trebala bi se obilježiti 100. obljetnica osnutka Gradskog muzeja Požega, a koji sada već godinama dovršava rekonstrukciju svoje zgrade, ali isto tako dulje od godinu dana i nakon dva poništena natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja, uz aferu prsten, muku muči s izborom novog vodstva. Da rokovi, kao niti izbor ravnatelja nisu jedini problem, svjedoči i činjenica da je u lipnju ove godine voditeljica projekta, inače dotadašnja zaposlenica Grada Požege, napravila sporazumni raskid ugovora o radu sa svojim poslodavcem, a čiji je uzrok moguća kulminacija s događajima koji su prethodili.
Dobro upućeni izvori u sam projekt Požeške bolte uvjeravaju da su se prilikom izvođenja radova pojavile neke nove tvrtke koje prethodno nisu navedene u projektu kao podizvođači, dok s druge strane dodaju i da je probijen iznos za troškove podizvoditeljskih radova, a koji su inače do 30% od ukupnog iznosa cijelog projekta. Kao glavni izvođač radova izabrana je tvrtka Presoflex gradnja d.o.o., a koja se u međuvremenu pronašla gotovo u bankrotu, pa je tako bio otvoren i predstečajni postupak, a koji je uspješno okončan po interes trgovačkog društva Presoflex gradnja d.o.o., prilikom čega su vjerovnicima uskraćeni milijuni i milijuni kuna od već izvedenih i završenih radova.
Kran plaćen novcem EU i Grada Požege korišten na izgradnji privatne stambeno-poslovne zgrade
Da bizarnosti u projektu Požeške bolte nema kraja, doznali smo pojavom informacije da je kran plaćen novcem Europske unije, ali i Grada Požege, bez ikakve dozvole ili formalne suglasnosti Središnje agencija za financiranje i ugovoranje, poznatije kao SAFU, ili samog Grada Požege, korišten i na izgradnji susjedne stambeno-poslovne zgrade, na parceli k.o. Požega, k.č.br. 2116, u vlasništvu zagrebačke tvrtke Piper d.o.o., a koja je u vlasništvu požeškog poduzetnika, i vrlo bliskog prijatelja aktualnog gradonačelnika Željka Glavića, imenjaka mu Željka Romića.
Izvođač radova i na toj stambeno-poslovnoj zgradi bio je također Presoflex gradnja d.o.o., a da investitor Piper d.o.o. nije imao razloga znati hoće li na izgradnji njegove stambeno-poslovno zgrade, izvođač koristiti kran, muzejski prostor kao skladište, radnike koji istovremeno rade na obje zgrade ili ne, jasna je stvar, no ono što bi trebao biti problem za "glavne investitore" tj. Europsku uniju, ali i Grad Požegu je korištenje krana na privatnoj investiciji, a koji su upravo oni platili novcem poreznih obveznika. Inače, samo kran korišten u rekonstrukciji zgrade Gradskog muzeja Požega, ali i na izgradnji stambeno-poslovne zgrade u vlasništvu tvrtke Piper d.o.o. plaća se u rasponu od 10 do 15 tisuća eura mjesečno, ovisno o duljini najma u što je također uračunata kompleksna montaža i demontaža krana velike nosivosti.
Da su aktualni gradonačelnik Glavić i poduzetnik Romić u vrlo bliskim odnosima svjedoči i fotografija nastala na sam dan Lokalnih izbora 2021. godine, kasnije nazvana fotografijom koja govori više od tisuću riječi, a kada su sjedili na terasi jednog ugostiteljskog objekta na Trgu Svetog Trojstva u Požegi, opuštajući se uz kavu.
Iz Grada bahato odgovoraju
Naš pokušaj da saznamo koliko su Europska unija i Grad Požega točno platili postavljanje i korištenje krana u sklopu projekta Požeške bolte, iz Grada je glatko i bahato komentirano da, citiramo:“…nisu posebno ugovoreni kran, čekić, lopata i druga oprema i alati potrebni za izvršenje radova…“, a što jednostavno ne može odgovarati situaciji, s obzirom na to da bi se u troškovniku stavka visine i do čak nekoliko stotina tisuća kuna morala nalaziti u istom. Iako formalni potpisnik odgovora nije gradonačelnik Glavić, bolji poznavatelji tvrde nam da su to ni manje ni više nego li njegove riječi. Također, doznajemo kako se po našem upitu gradonačelnik Požege i po povratu poduzetnika iz Italije sastao i razgovarao na ovu temu.
Prije više od godinu dana, točnije 30. kolovoza 2022. godine, redakcija 034 portala poslala je upit Gradu Požegi, a u kojem je između ostalog upitano i, zbog čega Grad Požega ne zatvori promet na dijelu Ulice Matice Hrvatske zbog učestalog prebacivanja teških građevinskih materijala s jednog gradilišta na drugo, a sve iz razloga potencijalne ugroze sudionika u prometu tj. vozila, ali i pješaka koji prometuju navedenom dionicom?Odgovor je stigao 12. rujna 2022. godine, a u kojem je navedeno kako „transport materijala i strojeva za potrebe gradilišta Grada Požege vrši se s parkirališta uza Gradske kuće (javnoj površini koja je privremeno dana u zakup tvrtki Presoflex gradnji d.o.o.) do gradilišta Gradskog muzeja Požega. Pri navedenom transportu se ni na koji način ne utječe na prometovanje u dijelu Ulice Matice hrvatske.“, kao da taj kran nema nikakve veze s Gradom, a koji je plaćen novcem poreznih obveznika. Inače, Ulica Matice hrvatska najfrekventnija je ulica u Požegi, pa o broju sudionika koji prometuju navedenom dionicom ne treba ni govoriti.
Zatvaranjem prometa priznali bi korištenje krana i na drugom gradilištu
Odgovorom koji smo zaprimili 12. rujna 2022. godine iz Grada vješto izbjegavaju na bilo koji način priznati da se kran koristio i na drugom gradilištu, onom privatnom, a na kojem, kako smo već i rekli u tom trenutku traje izgradnja privatne stambeno-poslovno zgrade paralelno s rekonstrukcijom Muzeja. Da je u kojem slučaju promet najfrekventije ulice bio privremeno zatvaran, prilikom prebacivanja teških građevinskih materijala, u nekim slučajevima teškim i do nekoliko tona, Grad bi trebao izdati rješenje o privremenom zatvaranju prometa, a o čemu bi morali izvjestiti nadležnu Policijsku postaju, ali i Policijsku upravu, koji inače ništa ne vide dok im se na to ne ukaže. Iz Grada nisu odlučili zatvarati privremeno promet niti izdavati takvo rješenje svjesni da bi upravo to bio dokaz da se kran plačen novcem EU i Grada Požege koristi na drugom gradilištu, bez ikakve dozvole, suglasnosti ili naknade, a koje je u vlasništvu još jednog intimusa gradonačelnika Željka Glavića.
Osim što su iz Grada očigledno prešutno dozvolili korištenje krana na gradilištu u vlasništvu Glavićevog prijatelja, a što je jedan od „primjera iz čitanki“ koji najbolje opisuje kazneno djelo nezakonitog pogodovanja, opisano u kaznenom zakonu pod člankom 292., osim nezakonite pribavljenje financijske koristi izvođaču radova, nisu prezali ni od toga da se ugrožava sigurnost svih sudionika u prometu, dakle pješaka, biciklista, automobila, a koji su neometano prometovali Ulicom Matice hrvatske dok se iznad njih prebacuju građevinski tereti teški i do nekoliko tona. Samo temeljem puke sreće nitko nije stradao i nije ništa palo na sudionike prometovanja najfrekventnijom ulicom u Požegi, Ulicom Matice hrvatske, a sve zbog nečijeg privatnog interesa.
Indolentni Glavić još jednom prolazi bez sankcija
Uz sve predočene činjenice i informacije, a koje su se događale ispred nosa požeške javnosti, tik do Trga Svetog Trojstva u Požegi, nejasno je kako nitko nije reagirao ili uočio, uz sve ostale probleme vezane uz projekt Požeške bolte, takvo postupanje investitora i izvođača radova, a kojima je zajednički nazivinik upravo gradonačelnik Požege, dr. sc. Željko Glavić. Ostaje za vidjeti hoće li indolentni Glavić još jednom proći bez sankcija i interesa Europskog ureda za borbu protiv prijevara (OLAF-a), Ureda za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta (USKOK) ili samog Državnog odvjeništva Republike Hrvatske (DORH), baš kao i u slučaju oštećivanja Opće županijske bolnice Požega za iznos veći od milijun kuna i nekim drugim itekako sumnjivim kombinatorikama.
Dok Glavić Požežane po tko zna koji put vuče za nos, i dok institucije koje se sad očito bave svojim poslom, ali samo selektivno, dragi Požežani, vi svoju djecu i najbliže i dalje šaljite u druge gradove diljem „Lijepe naše“, a češće i Europe, jer nemaju određena krvna zrnca, a koja su u skladu s interesnom, da ne kažemo kriminalnom, skupinom koja upravlja Požegom, umjesto da im se kaže da su prešli svaku mjeru.
Cirkus u režiji Željka Glavića i njegove interesne skupine ide dalje.