FOTO: Pixabay
Gotovo s nostalgijom se neki prisjećaju vremena kada je pakiranje čokolade bilo 100-gramsko, kave također 100, ili 250-gramsko, deterdžent za pranje rublja se prodavao na kilograme, a omekšivač u litrama. Pakiranje čokolade, stranih ili domaćih proizvođača, već godinama je manje od 100 grama - prvo je smanjeno na 90, pa na 80, sada su i 75 grama, deterdžent za rublje ide u decimale pa pakiranje, primjerice, iznosi 4,750 kilograma, a omekšivač je s litre smanjen na 900, pa potom i na 800 mililitara.
"Marketinški trik"
Smanjenja pakiranja prvotno uvedena u prehrambenoj industriji, prelila su se i na druge proizvode za kućanstvo. Pakiranje, primjerice, suhomesnatih narezaka nije 100-gramsko, nego 80-gramsko, a što se na prvi pogled ne primjećuje, nego tek pomnijim praćenjem podataka na ambalaži. Slična je situacija i kod mliječnih prerađevina - kiselo vrhnje s više masnoće i dalje je pakirano u dva decilitra, dok je ono s manje masnoće 1,8 decilitara.
Sva ta smanjenja pakiranja ne prati i smanjenje cijena tih proizvoda, a što posebno dolazi do izražaja u doba visoke inflacije, kada građani više puta razmisle o trošenju svake kune i kako uštedjeti. Proizvođačima, koji, dakako, ne žele javno govoriti o ovoj temi, ide na ruku činjenica da hrvatski potrošač prije svega gleda cijenu, a ne smanjenje pakiranja u otprije poznatoj ambalaži, no, zapravo, smanjenjem pakiranja uz zadržavanje cijene proizvod je skuplji. "Supruga i ja to primjećujemo i komentiramo da je to bezobrazno.
Komentiramo međusobno, ne trgovcima ili na blagajni, jer oni za to nisu krivi, nego je kriv proizvođač. Čak sam u jednom trgovačkom centru primijetio da su kockice čokolade s lješnjacima smanjenje, da odnedavno nedostaje i čitav jedan red čokolade", kaže đakovački umirovljenik Željko Kovač. Kaže, takva praksa je zavaravanje.
No, je li uistinu posrijedi zavaravanje potrošača? Zapravo nije, jer nema kršenja zakona, sve je legalno zato što je težina proizvoda istaknuta na ambalaži, a i od potrošača se očekuje da bude odgovoran i da mora gledati što piše na ambalaži, a proizvođači imaju zakonsku obvezu istaknuti sve, pa i podatak o količini. U prilog tome idu i navodi iz Državnog inspektorata kojeg smo zamolili za komentar prakse da se pakiranja smanjuju uz zadržavanje iste cijene. U Inspektoratu ističu da svaki poslovni subjekt određuje tržišne cijene u tržišnom gospodarstvu primjenom mehanizma ponude i potražnje, osim ako su cijene pojedinih proizvoda propisima ograničene.
Potrošači informiraniji
"Sukladno odredbama Zakona o zaštiti potrošača trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitko istaknuti iznos maloprodajne cijene te cijene za jedinicu mjere proizvoda, kao i cijenu ili način na koji je ona izračunata, ili postojanje određene pogodnosti u odnosu na cijenu mora biti činjenično točna, odnosno trgovac ne smije zavaravati potrošače u vezi s nekom od navedenih okolnosti. Između ostalih obveznih navoda, na pakiranju mora biti navedena netokoličina, a navedeni podatak mora biti istinit", ističu u Inspektoratu.
U udrugama za zaštitu potrošača posebno su osjetljivi na ovu temu, no smatraju kako su potrošači sve osvješteniji. “Posrijedi je marketinško zavaravanje zato što se stavlja manje proizvoda u istu ambalažu, iako na njoj piše količina, no ona bi trebala biti prilagođena veličinom smanjenoj količini”, kaže Marina Novaković Matanić, predsjednica udruge za zaštitu potrošača Korana. “Prije toga nije bilo, krenulo je sa smanjenjem gramaže čokolade, a sada je to postalo pravilo. Smanjenje količine deterdženta za pranje rublja ili omekšivača, proizvođači pravdaju da su jači, snažniji te da je za pranje, odnosno omekšivanje rublja potrebna manja količina. U našoj udruzi imamo podatke da ljudi zbog takve prakse znaju vraćati proizvode na police. Reakcije na to su učestale unazad nekoliko tjedana, pa će i naša udruga reagirati na odgovarajuće adrese”, kaže Novaković Matanić.
(Izvor: Suzana Župan za Glas Slavonije)