Pruga spasa prepuštena zaboravu i čekanju!?

Pruga spasa i zaborava
(FOTO: Franjo Memedović)

27.7.2018. | 08:58 | Franjo Memedović
Pregleda: 12801

Kada je prije nekog vremena, ne tako davno, obnovljena, revitalizirana i ponovno puštena u promet željeznička pruga Banova Jaruga - Lipik - Daruvar - Virovitica i kada smo i na stranicama ovog portala nešto o tome pisali, pomislili smo da će to biti početak oživljavanja cjelokupnog željezničkog prometa na regionalnom-lokalnom nivou, i da će na red doći i ostale ,,male" pruge, među kojima je i ona, Pleternica-Našice. Pomislili i ponadali se, ali za sada ,,kratkih rukava ostali" i s onim što smo o ovom saznali, razočarani postali.

Poznato je, da je dio ove jedine željezničke veze između Požeško-slavonske i Osječko-baranjske županije, od Pleternice do Čaglina prije nekoliko godina na ,,guranje" obnovljen i tu se stalo s radovima, a nastavilo s obećanjima, kako će i ostatak od Čaglina do Našica vrlo brzo biti obnovljen i pušten u promet na dobrobit žitelja ovog kraja i u svrhu razvoja gospodarstva koji opstanak i ostanak , u ovom dijelu Slavonije, znači. I bilo bi tako kada bi obećanja nešto koštala i kada jezik ne bi lopata bio.




Na traženje potpisnika ovih redaka, u kojem je statusu obnova pruge od Čaglina do Našica, dobili smo kratki službeni odgovor iz ureda Korporativnih komunikacija HŽ Infrastrukture koji glasi: , Ukupna vrijednost obnove dionice pruge između Čaglina i Našica procjenjuje se na cca. 56 milijuna kuna. S obzirom na ograničena financijska sredstva u ovom trenutku ne možemo iznijeti konkretnije informacije vezane uz rokove obnove navedene dionice pruge". Kada netko službeno potvrdi da se rokovi za izvršenje neke radnje ili projekta ne znaju, to samo može značiti, da je ta radnja i taj projekt na nekom dugoročnom čekanju, koji možda nikada i neće ni doći. Isto tako nije poznato da li je dionica ove pruge uključena u Strategiju razvoja za Slavoniju, Baranju i Zapadni Srijem, s kojom se Vlada RH stalno hvali i u koju će do kraja svog mandata , prema obećanjima, uložiti, ni manje ni više, nego dvadeset milijardi kuna? Taj ogroman iznos novca u ušima strašno zvuči, a s time i obećanja i očekivanja postaju velika i zbog svega toga sve te projekte, ako i koliko god ih ima, treba ubrzati jer ako se to ne učini u skorom vremenu, tu realizaciju neće imati tko dočekati.


O značaju iz prošlosti, a i o budućnosti pruge od Pleternice do Našica mora se pisati i govoriti. Oduvijek je ova pruga bila važan čimbenik za razvoj i održivost krajeva kroz koje prolazi, kako u putničkom tako isto u teretnom prometu i bila je najekonomičnija i najjeftinija prometna poveznica središnje sa sjeveroistočnom Slavonijom i Podravinom. Mnogima stanovnicima Zlatne doline ta je pruga bila najbrža i najdraža poveznica s Osijekom, kao znanstvenim, kulturnim, sportskim i opće društvenim centrom Slavonije, u kojem su mnogi učenici i studenti pronalazili put ka svojim životnim odredištima a radnici izvor svojih egzistencijalnih potreba. U teretnom prometu ova pruga davala je veliki doprinos u razvoju i održivosti gospodarstva, prevozeći rudna bogatstva, od kamena, nekad i ugljena, cementa, pa do drvne mas , kao i ostalih finalnih proizvoda tvornica požeškoga industrijskog bazena, a i puno šire. Svima ostalima, koji su s namjerom ili slučajno ovom prugom putovali, stvarala je doživljaj uživanja u prekrasnim predjelima koje pružaju prizori čarobne Krndije, bez obzira, bilo to ljeti ili zimi.

I bijaše sve to tako do uspostave samostalne Hrvatske države i završetka Domovinskog rata. A kada smo kod Domovinskog rata, e tu se značaj i zasluge ove pruge nikako i nikada zaboraviti ne mogu, niti smiju. Kad je za vrijeme rata bila prekinuta magistralna veza na pruzi Zagreb-Tovarnik na dijelu od Novske do Nove Gradiške i kada su mnoge pruge u istočnom dijelu Slavonije bile razrušene i blokirane, svoju ratnu ulogu odradila je pruga Našice-Nova Kapela u čijem je sastavu i dionica od Pleternice do Našica. Bila je to jedina željeznička veza između Zagreba i sjeverozapadnih krajeva sa Slavonijom, a pogotovo s njenim okupiranim područjima. U tom vremenu, sva pomoć ovim krajevima, od naoružanja kao i svih drugih ratnih potreba, do transporta izbjeglica i prijevoza svih životnih potrepština kao i ono malo gospodarske aktivnosti u tom vremenu, odvijalo se upravo i samo tom željezničkom prugom. Bila je u tim godinama pruga Pleternica- Našice i braniteljica i hraniteljica Istočne Hrvatske. Ovo suvremenicima toga vremena stalno treba ponavljati, a nadolazećim generacijama o tome treba pričati i o tome pisati.

Što napraviti da pruga Pleternica-Našice totalno ne padne u zaborav i da se njena obnova uvrsti u prioritete Ministarstva mora, prometa i veza, bar na istoj razini kao što su prioritetne obnove nekih luke i lučice na obali i otocima ? Istina da treba razvijati i napuštene i zapuštene jadranske otoke i zaseoke uz obalu, s čim u vezu nikako ne treba dovoditi u pitanje podrijetlo resornog ministra, ali isto tako niti infrastrukturne prometne projekte kontinentalne Hrvatske ne treba ostavljati po strani i na čekanju, jer za poneke od njih vrijeme polako istječe, a možda je za neke zbog vođenja brige na dosadašnji način , i prošlo.. Lokalna politika i političari, što se pruge Čaglin - Našice tiče, mogu i ne mogu puno napraviti, ali onima koji to mogu, stalno trebaju puhati za vratom. Da to tri župana Središnje Hrvatske nisu činili, pruga od Banove Jaruge pa sve do Virovitice i dan danas bi bila u stanju u kavom je i dionica pruge od Čaglina do Našica. Da tako ne bi i ostalo, župani Tomašević i Anušić, moraju češće i žešće nekima iz Vlade RH staviti ruku na rame i reći ,,Gospodo i prijatelji, dionica pruge od Čaglina do Našica još uvijek nije obnovljena, požurite da ne bude kasno.". Svoj glas za revitalizaciju ove pruge moraju dati i gradonačelnici i načelnici gradova i općina koji istoj gravitiraju, jer će upravo njima najviše dobrobiti donijeti i oni će od nje imati najviše koristi. Posebno ovdje treba istaći značaj ove pruge za grad Pleternicu, za razvoj njenog gospodarstva, zbog njenog geostrateškog položaja, a i za buduću srednju školu u tom gradu, do koje će vlakom putovati zasigurno i učenici od Čaglina pa sve do Našica, a i šire.



Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Podržavate li porez na nekretnine?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI