U Pleternici uklonili kip slavnog Slavonca jer je biskupu navodno bio nepoćudan. Tvrde da je ’slučajno oštećen’

FOTO: Pleternica.hr / Telegram

30.6.2024. | 17:13 | Drago Hedl
IZVOR: Telegram.hr
Pregleda: 14437

Skulptura Friedricha Salomona Kraussa u odličnom je stanju; požeškom etnologu, filologu, istraživaču folklora i seksologu svjetskog glasa s kraja 19. i početka 20. stoljeća, ne fali ni dlaka s glave, ali je zatočen u suterenu Muzeja bećarca u Pleternici, nakon što je potiho proglašen nepodobnim i bez ikakvog suvislog objašnjenja uklonjen iz javnog prostora, s Trga bećarca.

U službenom odgovoru iz Grada Pleternice, koji je stigao neposredno nakon što je Telegram pisao o skandalu, cenzuri umjetničkog djela akademske kiparice Tatjane Kostanjević, ovako su opisali razlog Kraussovog utamničenja: “Brončana skulptura Friedricha Salomona Kraussa s vanjskog prostora Trga bećarca uklonjena je u kolovozu zbog oštećenja, a na temelju naloga komunalnog redara”.




Tako smo, eto, saznali krivca zašto je skulptura glasovitog, svjetski poznatog Požežanina, Friedricha Salomona Kraussa uklonjena iz javnog prostora. Odgovoran je neimenovani komunalni redar Grada Pleternice, a sve je učinjeno “na temelju” njegova “naloga”. On je, dakle, odlučio da se vrijedno umjetničko djelo, plaćeno europskim novcem, “zbog oštećenja”, makne od očiju javnosti.


Na vratima sobička piše ’16+’

Uputili smo se u Pleternicu da bismo vidjeli u kakvom je stanju skulptura, a susretljiva ravnateljica Muzeja Bećarca Jasna Hoffman vodi nas u suteren. Na vratima sobička u kojem je zatočen Krauss piše 16+. “Evo, tu je on”, kaže ravnateljica Hoffman i dodaje da o svemu ostalom što nas zanima pitamo pleterničku gradsku upravu, jer za druge informacije ona nije ovlaštena.



Ostavlja nas same s Kraussom. Pažljivo razgledamo brončanu skulpturu: nigdje ama baš nigdje, ni traga ikakvog oštećenja; kao da je jučer odlivena. Što je to, dovraga, vidio pleternički komunalac, pitamo se i još jednom, pažljivo, od tjemena do stopala, promatramo skulpturu. Nigdje ni ogrebotine.

Pitamo se, zašto je Krauss smješten u omanju prostoriju u suterenu na čijim vratima piše 16+. A onda nalazimo odgovor. Na jednoj od polica nekoliko je knjižica s bećarcima koje je skupio. Zbog čitatelja ispod 16 godina, malo ćemo ih cenzurirati: “Volim p…u k’o majmun bananu, ‘ko ne voli da mu j…m nanu”, “Alaj smo se sastali volovi, da je p…e alaj bi je boli”, “Da je p…e ispeći na loju, i nabiti na k…..u moju”, “P..o koko ti vražje stvorenje, nabijem te k’o čiča pečenje”… Sve je to prevedeno i na engleski, ali ni približno ne zvuči kao u originalu, dokazujući kako je hrvatski jezik, bar u nekim segmentima, bogatiji od engleskog.

‘Konzervativni kontekst 19. stoljeća’

Skupljanje takvih lascivnih bećaraca, koje su u narodu još zvane i “proste pismice”, Kraussu je priskrbilo epitet pornografa “u konzervativnom kontekstu 19. stoljeća”, kako piše na panou u sobici u kojoj je smješten. No, čini se da je “konzervativni kontekst 19. stoljeća” itekako živahan i danas – jer su seksologa čija je “zamisao bila da se civilizacija ne može cjelovito istražiti samo sagledavanjem ratova ili ekonomskih odnosa”, pa je “trebalo proučavati i seksualno ponašanje čovjeka” s čime su se “složili brojni znanstvenici s kojima je surađivao, poput Sigmunda Freuda” – jer je skulptura takvog čovjeka i u 21. stoljeću, u zemlji članici EU, maknuta iz javnog prostora. Da ne kvari ne samo mladež, onu ispod 16, već pučanstvo općenito.



Prije nego što smo posjetili Muzej bećarca, ali čim smo saznali da je “nalogom komunalnog redara” Krauss maknut iz javnog prostora jer je skulptura oštećena, gradskoj upravi Pleternice prošlog smo petka poslali nekoliko upita, zamolivši, među ostalim, zapisnik o oštećenju skulpture ili bar informaciju o kakvim se oštećenjima na brončanoj skulpturi radi te je li oštećena vandalskim činom ili prirodnom nepogodom. Također nas je zanimalo je li šteta, ukoliko se radilo o vandalskom činu, prijavljena policiji i je li obavljen očevid, te je li prostor Trga bećarca pokriven video nadzorom.

Pitali smo, s obzirom na vrijednost skulpture (20-ak tisuća eura bez PDV-a), je li osigurana, ako jest na koji iznos i je li osiguravajuća tvrtka voljna nadoknaditi štetu? Zanimalo nas je je li Grad Pleternica uložio reklamaciju na izvedbu skulpture u ljevaonici u kojoj je izlivena s obzirom na činjenicu da se oštećenje dogodilo vrlo brzo nakon postavljanja u javni prostor? Tražili smo i odgovore je li šteta na skulpturi procijenjena, koliko iznosi i tko će obaviti popravak, te na kraju kada je planirano da se skulpturu vrati u prvotni javni prostor na Trg bećarca.

Komunalni redar nije bio u zgradi

Ni nakon šest dana, unatoč višekratnim telefonskim pozivima i slanja sms poruke HDZ-ovoj gradonačelnici Mariji Šarićnismo dobili odgovor. Rečeno nam je kao je ona, kao i v.d. pročelnica jedinstvenog upravnog odjela Marija Mitrović, inače i službenica za informiranje, na godišnjem odmoru te da nitko osim njih ne može odgovoriti na Telegramov upit. Pitali smo možemo li se čuti bar s komunalnim redarom, rečeno je da trenutno nije u zgradi.



Posjet Muzeju bećarca gdje smo se uvjerili da je brončana skulptura Friedricha Salomona Kraussa posve neoštećena, kao i šutnja gradske uprave Pleternice samo potvrđuju kako je glasoviti požeški seksolog iz javnog prostora maknuti pod pritiskom crkvenih krugova. Iz Požeške biskupije, kao što smo pisali, Telegramu je odgovoreno da ondje, koliko im je poznato, oni nemaju nikakvih povezanosti s im slučajem.

Kad se gradio Muzej bećarca i trg na kojem je smješten, na sva se usta hvalilo kako je bećarac još 2011. upisan u UNESCO-vu listu nematerijalne kulturne baštinu čovječanstva. Potom je 2013. prijavljen projekt Svijet graševine za koji je iz Europske unije dobiveno oko 8,8 milijune eura. Ne treba naravno ni isticati kako je sve to, uz puno pompe, odmah nanizano na nisku bisera Projekta Slavonija kojim se u mnogim prigodama hvasta premijer Andrej Plenković.

Bećarci i u knjižnici u Los Angelesu
 
U sklopu tog projekta izgrađen je i Muzej bećarca istoimeni trg i šetnica, pa je na Trgu postavljena i skulptura glasovitog Požežanina, Kraussa, koji je – među ostalim – marljivo skupljao bećarce i dao značajan doprinos njihovoj popularnosti u europskim razmjerima. U Muzeju bećarca ponosno ističu kako je “preko stotinu erotskih bećaraca požeškog kraja sačuvano do danas”, te kako se u “15 kutija čuvaju u knjižnici Kalifornijskog sveučilišta u Los Angelesu”, koje je “poklonio njegov sin William za daljnja istraživanja”.

Bez obzira na sve zasluge, Krauss je maknut s Trga bećarca i eno ga zatočenog u suterenskom prostoru muzeja, u sobi na kojoj piše 16+. A o svemu je odlučio komunalni redar Grada Pleternice, o čemu bi se mogao spjevati novi erotski bećarac.

Izvor: Telegram.hr





Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Podržavate li porez na nekretnine?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI