FOTO: Suzana Župan
Raskid ugovora nastupa samo ako se krše ugovorne obveze vezane uz potporu
ĐAKOVO - Rujansko "češljanje" službenika Carinske uprave na području Đakova, a kada je inspekcijski nadzor proveden kod pet obveznika, pri čemu je u tri slučaja utvređena nepravilnost u smislu povrede Općeg poreznog zakona i Zakona o fiskalizaciji, rezultiralo je privremenim zatvaranjem jedne radnje s prehranom. Vrpca je zaljepljena na vrata radnje što je koji mjesec prije otvorena uz potporu za samozapošljavanje. Jedna je to od najpopularnijih mjera iz paketa aktivne politike zapošljavanja. Samo u kolovozu, doznajemo u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, njezinih novougovorenih korisnika u RH je 546. Plodno tlo našla je i u Đakovu pa se njezini korisnici, čuvši za privremenu zabranu rada radnje koja je otvorena uz potporu za samozapošljavanje, sa zebnjom pitaju može li situacija kao što je "češljanje" inspecije i "pečaćenje" narušiti korištenje ove mjere, izazvati njezin prekid, povrat sredstava i slično. Kako doznajemo u HZZ-u, "pečaćenje" radnje ne znači automatski i obustavu potpore za ovu mjeru.
Očitovanje i procjena
- Vezano uz potporu za samozapošljavanje, Zavod za cijelo vrijeme trajanja ugovornih obveza prati njihovo izvršavanje. U ugovoru o dodjeli potpore jasno su naznačene situacije koje se odnose na kršenja ugovorih obveza te uslijed kojih posljedično dolazi i do potpunog/djelomičnog povrata dodijeljenih sredstava, uvećano za zateznu kamatu. No prije pristupa raskidu ugovora i zahtjeva za povratom sredstava, Zavod traži očitovanje od korisnika o razlozima neispunjavanja obveza te se procjenjuje njegova opravdanost. Sukladno dosadašnjem iskustvu, slučajevi u kojima urgiraju inspekcijske službe rijetki su - ističu u HZZ-u.
Drugim riječima, Zavod ne zanimaju druge okolnosti osim onih gdje korisnik krši ugovorne obveze vezane za potporu.
– Nema automatizma, mi moramo utvrditi da je došlo do narušavanja ugovorne obveze i tek u tom slučaju prekidamo ugovor. Tu nema jednostranosti u smislu da mi raskinemo ugovor bez ikakvih konzultacija s korisnikom. Jer, utvrdimo li da je nastupilo kršenje ugovornih obveza, prvo kontaktiramo korisnika, tražimo njegovo očitovanje i argumente, daje mu se prostor da obvezu ipak ispuni do kraja. Ako se to ne dogodi, ide raskid ugovora te povrat potpore, dijelom ili u cijelosti - kažu u HZZ-u.
Raskid ugovora ovisi o povredi ugovorne obveze. U većini slučajeva, doznajemo, radi se o povratu dijela sredstava. Povrat cijeloga iznosa zahtijeva se u slučaju da je ugovorna obveza prekršena tako da je cijeli ugovor doveden u pitanje. Praksa govori, kažu u HZZ-u, da se kršenja vezana uz korištenje ove mjere odnose na troškovnik, na (dijelom) nenamjensko korištenje sredstava.
Otvoreno 60 obrta
Carinska uprava za razloge privremenog zatvaranja ove radnje navodi "sustavno neizdavanje računa i neevidentiranje ostvarenog prometa".
- Zbog utvrđenih negativnih trendova u broju izdanih računa početkom turističke sezone, najavljeno je da će ovlašteni službenici Porezne i Carinske uprave provoditi pojačane nadzore fiskalizacije u cijeloj RH s ciljem sprječavanja sive ekonomije te zaštite poreznih obveznika koji uredno ispunjavaju obveze. Upravo kao rezultat takvih aktivnosti samo u prvih 20 dana rujna povećan je broj izdanih računa za 10 posto u odnosu na isto razdoblje lani. To jasno ukazuje da su ciljane mjere pojačanog nadzora i suzbijanja porezne evazije rezultirale pozitivnim trendovima u izdavanju računa, a što ukazuje da su, ne samo u konkretnom slučaju, nadzorne aktivnosti polučile izravne učinke u smanjenju opsega sive ekonomije te u jačanju položaja obveznika koji uredno ispunjavaju svoje obveze i kojima izravno konkuriraju oni obveznici koji postupaju nezakonito i ne izdaju račune - ističu u Carinskoj upravi. Nakon 15-dnevne zabrane rada, radnja je opet otvorena.
A broj otvorenih obrta u devet mjeseci 2018. godine u Đakovu je čak oko 60. Tajnik Udruženja obrtnika Marko Milković ističe da je tome uvelike pomogla potpora za samozapošljavanje.
– Na kraju rujna imamo 880 obrta i zaustavljene negativne trendove. Ovu mjeru najviše su povukli obrti iz sfera usluga - kaže Milković.
Osim što se moraju držati troškovnika, korisnici potpore imaju i obvezu da budu zaposleni minimalno godinu dana, da posluju 12 mjeseci – ne smiju zatvoriti u vremenu trajanja ugovorne obveze, imaju obvezu plaćanja doprinosa za sebe i dr.