29.2.2020. | 09:34
Franjo Memedović
Pregleda: 5754
FOTO: FB, B.H. i F.M.
Kako sada stvari stoje remont i obnova pruge od Pleternice do Našica, točnije dionica od Čaglina do Našica neće skoro u realizaciju, bar ne u sljedećih pet godina prema obavijesti, koja nam je na naš upit poslana iz HŽ Infrastrukture, a u kojoj stoji; ,,HŽ Infrastruktura u sljedećem petogodišnjem razdoblju nije planirala remont pruge od Našica do Čaglina. U ovom trenutku željeznički promet odvija se na dionici Pleternica-Čaglin dugoj 17,5 kilometara, koja je obnovljena u razdoblju od 2013 do 2017. godine. Vrijednost obnove iznosila je 25,5 milijuna kuna".
O ovoj temi pisali smo već u nekoliko navrata, a posljednji puta prije dvije godine, kada smo na isti upit o planiranim i izvedbenim radovima na obnovi pruge od Čaglina do Našica od iste državne tvrtke, HŽ Infrastrukture, dobili sljedeći odgovor; ,Ukupna vrijednost obnove dionice pruge između Čaglina do Našica procjenjuje se na cca 56 milijuna kuna. S obzirom na ograničena financijska sredstva u ovom trenutku ne možemo iznositi konkretnije informacije vezano uz rokove obnove navedene dionice pruge ". Iz ovoga je vidljivo da se planovi i radnje oko obnove i remonta željezničke pruge od Čaglina do Našica, ne pomiču s mjesta, a i po dobivenim informacija to bi značilo, da do 2025. godine, nikakvih radova na toj pruzi neće biti pa se logično nameće pitanje hoće li do njih uopće ikada i doći?
Važnosti i uloga željezničke pruge od Nove Kapele preko Pleternice do Našica za vrijeme Domovinskog rata i njenu ulogu u obrani Republike Hrvatske, kada je bila jedina željeznička poveznica s okupiranim istočnim krajevima Slavonije, nije potrebno posebno isticati i podsjećati, bar ne one suvremenike koji se toga i te kako dobro sjećaju. To ne važi za one koji se tih vremena sjećaju i na njih se pozivaju samo onda kada im je to osobno potrebno i korisno. Njima bi trebalo osvježiti pamćenje na značenje ove pruge iz vremena na koje su tako ,,ponosni" i potaknuti ih, da se aktivnije uključe u ovaj projekt, pogotovo ako su u poziciji da to mogu učiniti. Zbog povijesnog značenja ove željezničke pruge, ali još više zbog budućnosti gospodarskog i demografskog razvoja svih područja kojima pruga prolazi, njenu obnovu treba postaviti kao strateški javni interes prometne povezanosti Požeško slavonske i Osječko-baranjske županije. Jedinice lokalne samouprave, gradovi Pleternica i Našice, te Općina Čaglin, koja je postala slijepo prometno crijevu zbog neprometovanja ovom prugom, a na žalost dobrim dijelom i zbog toga jednom od gospodarski najnerazvijenijih i demografski najopustošenijih općina u Hrvatskoj, nikako ne mogu ostati ravnodušni što ne ostvarenje ovog projekta šteti njihovu razvoju i napretku.
Oni koji su odgovorni što ova željeznička pruga stoji u napuštenom i zapuštenom stanju, ni malo se ne uključuju u pripreme i potrebe novoga doba, o kojem se sve više govori i na čemu se već sada radi, a prema kojem će se sav prijevoz robnih dobara i ljudi u što većoj mjeri morati preusmjeriti s cestovnog na plovni, riječni i morski, te željeznički promet, zbog očuvanja čistoće zraka, vode i zdravog okoliša. U sljedećih desetak, a i manje godina, EU će od svih članica zahtijevati da ovu mjeru ispoštuju u zadanim i mogućim okvirima , a ona bi se trebali kretati od 30 do 50% u korist željezničkog i plovnog prometa. Ovakve direktive i mjere za Hrvatsku, a pogotovo za Slavoniju, ne bi trebale predstavljati nikakav veliki problem u koliko obnašatelji javne vlasti na vrijeme shvate i prepoznaju potencijale koji su im na raspolaganju, bili oni prirodom dani, plovnost rijeka Save i Drave, ili oni koji su nemarom zapušteni i napušteni, kao što je dionica željezničke pruge od Čaglina do Našica. Kao i kod mnogih drugih slučajeva i u ovom se može upotrijebiti ona narodna ,,Majka se ne diže dok dijete ne zaplače", jer da je netko do sada bio jasan i glasan, ovaj problem bi sigurno već bio uvršten bar u neke planove HŽ Infrastrukture, ili bi već bio u realizaciji, kao što se to već radi na nekim lokalnim željezničkim prugama u ostalim dijelovima Hrvatske.
I na kraju za one koje malo više vole, ali i štuju povijest, dužnost je podsjetiti, da je prva lokomotiva željezničkom prugom Osijek-Našice- Pleternica- Nova Kapela -Batrina, prošla 9. lipnja 1894.godine, a svečano otvorenje bilo je 2. prosinca 1894. godine, kada je među prvim putnicima bio i ban Khuen Hedervari. Bilo je to prije više od 125 godina kada Hrvatska nije bila samostalna i neovisna država, samo nek' se i to zna.
tekst: Franjo Memedović
foto: FB, Bruno Horvat i Franjo Memedović